Dagrijverlichting

‘Waar erger je je aan op de weg?’ was laatst een vraag van een site die mij opnieuw mijn theorieexamen voor het rijbewijs liet maken. Ik heb hier even over nagedacht. Één van de opties waar ik uit kon kiezen was ‘het voeren van niet de juiste verlichting.’ En eigenlijk, erover nadenkend, is dit wel iets waar ik mij echt aan erger. Bijvoorbeeld het niet juist voeren van mist achter- en voorlichten. Het mistachterlicht mag nooit gevoerd worden anders dan wanneer het zicht door mist of sneeuwval minder is dan 50 meter. Voor mistlicht aan de voorzijde zijn de regels iets flexibeler interpreteerbaar. Namelijk wanneer het zicht door mist, sneeuwval of regen zwaar verminderd wordt mag deze gevoerd worden. Maar waar verreweg de meeste ‘fouten’ bij worden gemaakt is het voeren van dagrijverlichting. Dagrijverlichting is, als je het mij vraagt, een zegen voor de zichtbaarheid overdag van een auto maar het kan ook zeer gevaarlijk zijn. Waarom nu hoor ik u denken? Dat zal ik u uitleggen. Dagrijverlichting is een vorm van verlichting bestaande uit twee al dan niet in LED vorm aanwezige lampen aan de voorzijde van de auto die overdag de zichtbaarheid van een auto vergroot zonder dat koplampen of dim- of grootlicht gevoerd hoeven te worden. Doorgaans wordt dagrijverlichting alleen aan de voorkant gevoerd. Vanaf 2011 is dagrijverlichting verplicht op iedere nieuwe auto. Het gevaar van dagrijverlichting zit hem in de verschillende standen van de lichtschakelaar. Met name bij kleinere auto’s ontbreekt het hier aan voldoende instelmogelijkheden. Bij huidige auto’s is het zo dat er sowieso een vorm van dashboardverlichting brandt. ’s Avonds zorgt dit ervoor dat knoppen, wijzerplaten enzovoorts te allen tijde goed afleesbaar en intuïtief breik- en indrukbaar blijven. Echter hebben kleinere auto’s vaak alleen maar een uit (0) stand van de buitenverlichting en een aan stand . Geen zgn. AUTO stand waarbij de te voeren verlichting door lichtsensoren automatisch wordt bepaald. Mensen vergeten doordat de dashboardverlichting altijd en dus ook ’s avonds brandt vaak de juiste verlichting te voeren. Levensgevaarlijk omdat de automobilist denkt dat de lampen gewoon branden doordat de dashboardverlichting aan staat maar dit is dan niet het geval en de auto is ’s avonds met name bij omstandigheden met weinig zicht niet zichtbaar. Wij als directiechauffeur wachten weleens met draaiende motor op de klant. Dit om de auto koel te houden in de zomer of juist te verwarmen in de winter. Vaak zie ik dat collega’s en ikzelf ook hierbij de verlichting van AUTO naar off (0) draaien. Bij het wegrijden zie ik vaak dat de verlichting dan niet wordt teruggedraaid. Door hier goed op te letten kunnen wij zelf ook bijdragen aan een veiliger situatie op de weg. Verder zijn er ook nog altijd veel mensen die denken dat stadslicht gelijk staat aan dagrijlicht. Of slechte after market dagrijverlichting voeren. Kortom: de optie ‘het voeren van niet de juiste verlichting’ is eigenlijk wel een hele goede optie uit een ergernissenlijst op de weg. Juist omdat de juiste verlichting voeren de veiligheid op de weg zo vergroot.